Monday 23 September 2013

Grande visit from Canada!

We've had the most amazing weekend. Thursday evening H:s sister and husband arrived and unfortunately they've already left but it was so great to see them. It's hard to know what to prioritize when you want to spend time together and get the best out of Stockholm from a sightseeing point of view. We were lucky with the weather and the Abba museum was one of the highlights of this weekend:

 Dani and Real as Anni-Frid and Benny!

H and me found a heart...

 The girls found a helicopter that they didn't want to get out of...

Dani writing in the guest book...

My cool family...

Yesterday we went to my dad's place and the Canadians got to try a bit of the Finish sauna tradition. 15 degrees in the lake and it's starting to feel a bit cold when you jump in the water after a nice sauna...

Beautiful Dani

It's sad to notice that the children completely lost their French. When we moved to Sweden, almost two years ago, Lovisa only spoke French. When she started daycare a few months after that, she started to speak Swedish and somewhere along the way she completely stopped speaking French. I do believe she understands quite a lot but she doesn't speak a word... She's making an effort though, the book before bedtime is now the Swedish-French dictionary (completely voluntarily)!


This weekend was filled with laughter, talk, joy and love. It's tough to be apart from your family and it's hard to catch up when you only have a few days together. But we did our best and to summarize I'd like to say: "Thanks for all the generous love and thanks for all the fun"

Have a safe flight home.








4 comments:

  1. Jag inser när jag tittar på bilderna att jag följt din blogg rätt länge nu. (Måste vara mer än två år eftersom ni bodde i Kanada när jag började läsa...) Gud, dina flickor är verkligen stora :)
    Synd på tvåspråkigheten... Själv är jag väldigt språkintresserad och skulle satsa ganska mycket på att barnen fick båda språken...men sånt är ju så olika... Det kanske inte är så viktigt för er. Eller?

    ReplyDelete
  2. Kristina: det är verkligen ingen klyscha att tiden går fort!

    Tvåspråkigheten, eller snarare trespråkigheten (eftersom H och jag kommunicerar på engelska) är jätteviktig för oss. Vi har inte bestämt att vi ska slå oss ner i Sverige, det kan hända att det blir Quebec i framtiden så det är oerhört viktigt att flickorna har franskan tycker jag. Tyvärr är deras far dålig på att strikt hålla sig till franska då han pratar med dem, han blandar engelska, svenska och franska hejvilt. Jag tjatar på honom att han måste hålla sig till franskan när han pratar med dem men det är svårt... Jag hoppas att franskan finns därinne i deras huvuden och kan plockas fram allteftersom. Vi planerar även att de ska gå i internationell skola om vi nu bestämmer oss för att stanna här så de står i kö... Den som lever får se ;)...

    ReplyDelete
  3. Om ni flyttar till Quebec inom en inte alltför avlägsen framtid lär det ju inte vara något problem för dem. Annars finns ju två franska skolor och ett antal flerspråkiga franskspråkiga dagis i stockholm nu för tiden, om man har lust med det.
    l'école du coin är nåt som liknar "svenska skolan" som våra barn gick på i Montreal på lördagarna. Ett ställe där franskan får ett sammanhang för barn o föräldrar (jag låter som värsta reklampelaren, men jag vet faktiskt inte alls om den är bra :) Sen borde de väl kunna få hemspråk på dagis...
    Ja, framtiden är en spännande sak. Qui vivra verra!
    /Katarina

    ReplyDelete
  4. Inte lätt att vara ifrån familjen - men kul att de kunde komma en snabbis i alla fall. Jag har just sagt hej då till Alex som åker på konferens till S-holm i 4 dagar. Det riktigt skär i hjärtat när jag tänker på att han kommer få träffa min bror och hans familj men inte jag =(
    Trist att de tappat sin franska - inte lätt att hålla på det där med språket. Har ni böcker och filmer på franska? Det kan ju hjälpa mycket. Barn snappar ju upp saker så lätt och snabbt. Kram Lena B

    ReplyDelete